اهداف دانشکده :
فلسفه تأسیس دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه علم و صنعت ایران، درک نیاز حقیقی کشور به نزدیکی هر چه بیشتر علوم مختلف و صنعت در راستای رفع نیازهای کنونی و آینده و نیز ضرورت دستیابی به فناوریهای جدید به منظور حفظ استقلال و همچنین وارد شدن به بازار رقابت با سایر کشورها، بوده است. در این زمینه و برای پی بردن به اهمیت وجود این دانشکده میتوان به ظهور دپارتمانها یا حداقل گروههای جدید مرتبط با فناوریهای نوین در دانشگاههای معتبر دنیا اشاره نمود. با توجه به اینکه کشور ما نیاز بسیار مبرمی به تمرکز و تاکید بر فناوریهای پایه علوم مهندسی کلاسیک از جمله توسعه نیروگاهها، توسعه صنایع پایه کشور، اکتشاف و استحصال نفت و گاز، مهندسی سازی ابزار زندگی مردم و مواردی از این قبیل دارد، گنجاندن و تحمیل حوزه کاری فناوریهای نوین در دانشکدههای با چنین مأموریتی نه مفید که به طور ذاتی غیرممکن است و دانشکدههای مذکور برای انجام کارهای مفید در حوزه فناوریهای نوین باید رسالت اصلی خویش را رها نمایند. همچنین گسترش حوزههای مرتبط با فناوریهای نوین و نیاز اساسی به کار مشترک متخصصین در رشتههای مختلف در این حوزه، نیاز به ایجاد نهادهای مختص کار در حوزههای پژوهشی فناوریهای نوین را بیشتر نمایان میسازد.
اگرچه ایجاد و تقویت دانشکدههای فناوریهای نوین در ایران و سایر کشورها بعنوان یک سیاست کلان در راستای پیشبرد هرچه بهتر اهداف توسعهای مطرح بوده و این امر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان یک راهبرد اساسی در حال پیگیری است، لیکن فلسفه وجود چنین دانشکدهای در دانشگاههای مادر کشور را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود:
· امکان انجام مطالعات و پژوهشهای علمی در مرز دانش با رویکرد مطالعات تلفیقی و بین رشتهای: باید توجه داشت امکان انجام این مهم در دانشکدههای منفرد دیگر به وقوع نمیپیوندد. در واقع، در دانشکدههای منفرد، میتوان هر کدام از خطوط علمی را به طور مستقل در حوزههای آموزشی و پژوهشی دنبال کرد، اما انجام مطالعات تلفیقی و بین رشته ای در قالب این دانشکدهها رخ نخواهد داد. لذا وجود یک مرکز جداگانه به منظور تجمیع این موضوعات که پتانسیل انجام پژوهشهای بین رشتهای را دارند، ضروری به نظر میرسد.
· امکان اجرای طرحهای صنعتی در قالبهای مشترک نیازمند تخصصهای چندگانه: طراحی و تولید بسیاری از محصولات صنعتی و فناورانه مشتمل بر تخصصهای مختلف در رشتههای متعدد میباشد. به عنوان نمونه در انرژی هستهای، مباحث مرتبط با مکانیک، فیزیک، برق و ... وجود دارد. بیشک رسیدن به نتیجه نیازمند مشارکت همگام این متخصصین خواهد بود. همچنین موضوعات صنعتی زیادی وجود دارند که چند بعدی بوده و به تخصصها و دانشهای مختلف نیازمند می باشند. اخد و انجام این پروژهها از صنایع مختلف، زمانی توجیهپذیر خواهد بود که بتوان تیمی متشکل از این تخصصهای چندگانه برخوردار بود که این امر در قالب یک دانشکده بین رشتهای امکان تحقق بیشتری دارد.
· امکان تبدیل و ورود پژوهشهای نوین علمی به طرح های صنعتی یا نیمه صنعتی مورد نیاز کشور: موضوعات علمی جدید زیادی هستند که پس از انجام پژوهشهای مختلف در سطوح دانشگاهی و آزمایشگاهی، نیازمند تبدیل به سطوح بالاتر صنعتی را دارند. این موضوعات به دلیل ماهیت نوین و چندگانهای که دارند برای تبدیل به طرحهای نیمه صنعتی و ورود به صنعت و فایده رسانی به جامعه، نیازمند دانش و تخصصهای چندگانه و بعضاً بین رشتهای هستند. به نظر میرسد سریعترین راه برای رفع این نیاز در وجود دانشکده فناوریهای نوین قرار دارد.
· امکان تحقق تبدیل دانش به ثروت در قالب تاسیس شرکتهای مختلف دانش بنیان با حضور تخصصهای گوناگون: یکی از اهداف اصلی از انجام پژوهشهای دانش محور، مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، باید تبدیل دانش به ثروت ملی باشد. یکی از راهکارهای اصلی برای خلق ثروت از دانش، تشکیل شرکتهای دانش بنیان است تا در قالب این مجموعههای علم محور، اهدافِ پژوهش شده به طرحهای تولیدی بدل شده و تولید کار و ثروت نمایند. تبدیل دانشها و فناوریهای بدیع و نو به تولید و ثروت مرهون ایجاد این شرکتها با تخصصهای چندگانه و گوناگون است تا بتوانند با تشریک مساعی و تلفیق علوم مختلف، فناوریهای نوین را به منصه ظهور رسانده و به چرخه تولید کشور وارد سازند. این امر را میتوان یکی از دلایل اصلی تشکیل چنین دانشکدههای بین رشتهای متصور شد.
|