![]() | آقای مهندس محمود ملکوتی، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 30 شهریورماه سال 92 از رساله خود تحت عنوان «تحلیل دینامیکی پاسخ روسازی با رفتار ویسکوالاستیک با استفاده از روش اجزای محدود لایهای» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر محمود عامری دفاع خواهد نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: پیش بینی پاسخ روسازی راه اعم از تغییر مکان، تنش و کرنش تحت بارهای وارده از مسائل مهم در طرح روسازی میباشند. جهت محاسبه و پیشبینی پاسخ روسازیهای انعطاف پذیر، روشهای عددی متعددی توسعه یافتهاند. با این وجود، محققین همواره در جستجوی روشهای عددی با کارآیی بیشتر و دقت بالاتر جهت افزایش توانایی مدلسازیهای عددی میباشند. هدف اصلی این رساله، توسعه روش اجزای محدود لایه ای (LW-EF) در حوزه روسازی راه با رفتار ویسکوالاستیک میباشد. رفتار ویسکوالاستیک مصالح به صورت مدل تعمیم یافته کلوین در قالب سریهای پرونی در نظر گرفته شده است. روش LW-EF قبلا به عنوان یک ابزار قدرتمند، دقیق و کارا برای شبیه سازی سازه های چند لایه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش تمرکز بر استفاده از روش LW-EF برای سازههای لایهای که یک یا چند لایه آن دارای رفتار ویسکوالاستیک هستند، میباشد. به منظور اجتناب از توابع انتگرالی و تبدیلات پیچیده ریاضی در دامنه زمانی در تحلیل ویسکوالاستیک از یک فرمولاسیون افزایشی استفاده شده است. پس از تولید برنامه کامپیوتری مورد نیاز، اعتبارسنجی آن، با مقایسه نتایج عددی حاصل از برنامه با برخی حلهای تحلیلی و همچنین نرم افزار تجاری ABAQUS انجام شده است. مقایسه نتایج با حلهای تحلیلی و سایر روشها نشان دهنده کارآیی روش LW-FE توسعه یافته میباشد. در پایان با استفاده از برنامه کامپیوتری توسعه یافته، پاسخ روسازیها با رفتار ویسکوالاستیک تحت بارگذاری شبه استاتیکی و دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. |