![]() | آقای مهندس سیدمحمدمهدی امیریپور دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی برنامهریزی حمل و نقل، 13 بهمنماه سال 93 از رساله خود تحت عنوان «طراحی شبکه بهینه اتوبوسرانی شهری برای سطوح مختلف تقاضا» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای کتر افشین شریعت دفاع خواهد نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: در این رساله، مساله طراحی شبکه اتوبوسرانی برای سطوح مختلف تقاضا مورد توجه قرار می گیرد. بدین مفهوم که ورودی مسئله به جای یک ماتریس تقاضا، چند ماتریس تقاضا مربوط به دوره های زمانی مختلف خواهد بود. برای حل این مساله از مفهوم استواری در طراحی شبکه اتوبوسرانی استفاده شده و به نوعی، مساله به صورت طراحی شبکه اتوبوسرانی استوار مدلسازی و حل شده است. مانع اساسی در این مدلسازی و حل آن، این است که با فرض ماتریس های تقاضای چندگانه به عنوان ورودی مساله، ابعاد مساله بسیار بزرگ شده به طوری که رویکردهای حل موجود، الزاماً به سمت جواب مناسب همگرا نمی شوند. لذا در این رساله از روش های ترکیبی (ترکیب روش های ابتکاری و فرا ابتکاری) بهره گیری شده تا بتوان جواب مناسبی برای مساله به دست آورد. در این رساله مساله طراحی شبکه اتوبوسرانی برای سطوح مختلف تقاضا تعریف و روش های حل مختلفی برای آن پیشنهاد شد. این روشها که بر روی شبکه آزمایشی مندل و مطالعه موردی شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت نشان از این داشت که تعریف مساله طراحی شبکه اتوبوسرانی به صورت استوار می تواند نتایج مطلوبتری از دیدگاه تابع هدف (که بیان کننده میزان بهینه بودن شبکه اتوبوسرانی در وقوع سناریوهای مختلف تقاضاست) نسبت به روش های معمول داشته باشد. روش نهایی پیشنهاد شده در این رساله بر روی شبکه مندل به طور متوسط 10.48% بهبود در میزان تابع هدف را نسبت به شبکه های معمول نشان داد و همچنین در مطالعه موردی شهر مشهد این میزان 6.04% بدست آمد. این میزان بهبود با عنایت به بهترین سناریوی ممکن که از لحاظ اجرایی قابلیت اجرا نداشت، به ترتیب 88.07% برای شبکه مندل و 63.79% برای شبکه شهر مشهد به دست آمد. واژههای کلیدی: طراحی شبکه اتوبوسرانی، استواری، سطوح مختلف تقاضا، تقاضای متغیر، شبکه استوار رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: amiripour [AT] iust.ac.ir | . |