تعریف و هدف:
دوره کارشناسی ارشد مهندسی ماشینهای ریلی، یکی از گرایشهای کارشناسی ارشد در رشته مهندسی راه آهن است و مجموعه ای آموزشی-پژوهشی مرکب از دروس اصلی، تخصصی، آزمایشگاهی و رساله تحقیقاتی می باشد. هدف از احداث این دوره ایجاد بستری مناسب جهت آموزش افراد مستعدی است که ضمن فراگیری علوم و فنون مربوطه در زمینه طراحی، نگهداری و بهره برداری بهینه از ماشینهای ریلی فعالیت نمایند. این افراد می توانند با انجام پژوهشهای علمی و صنعتی ضمن یافتن راه حلهای مناسب برای افزایش کارآیی سامانه های ریلی موجود، موجبات شناسایی و انتقال دانش و فنون ریلی جدید را به فضای صنعتی مملکت ما فراهم نمایند. فارغ التحصیلان این دوره می توانند در دانشگاهها، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای قطارهای شهری، شرکتهای سازنده قطعات و ماشینهای ریلی، شرکتهای مشاوره مهندسی و نظیر آنها، در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی به فعالیت بپردازند.
ضرورت و اهمیت:
شناخت در امور مهندسی ماشینهای ریلی غالباً از طریق تجربی حاصل می گردد که ضرورت دارد این شناخت از طریق علمی ضمن آشنایی با فناوریهای پیشرفته صورت پذیرد. لذا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن به عنوان یکی از اهداف مجدانه جمهوری اسلامی ایران جلوه گر شده و لزوم تربیت افرادی فنی و متعهد برای طراحی، ساخت، بهره برداری و تعمیر و نگهداری ماشینهای ریلی برای رفع نیاز داخل کشور کاملاً ملموس است.
دروس جبرانی برای تمام رشتههای تحصیلی غیر از مهندسی راهآهن
کد درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
۱
|
مبانی مهندسی راهآهن
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۲
|
دینامیک حرکت قطار
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
جمع
|
۶
|
۹۶
|
۹۶
|
---
|
|
دروس تخصصی اصلی
کد درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
۰۱
|
دینامیک پیشرفته ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۰۲
|
مکانیک تماس چرخ و ریل
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۵ یا همزمان
|
۰۳
|
طراحی پیشرفته بوژی و واگن و آزمایشگاه
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۰۴
|
تحلیل مودال ماشینهای ریلی و آزمایشگاه
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۰ ۵
|
ریاضیات عالی مهندسی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
جمع
|
۱۵
|
۲۴۰
|
۲۴۰
|
---
|
|
گذراندن دروس جبرانی برای کلیه دانشجویان غیر از فارغ التحصیلان کارشناسی مهندسی راه آهن شرط پیشنیازی برای اخذ دروس دینامیک پیشرفته ماشین های ریلی ، مکانیک تماس چرخ و ریل، طراحی پیشرفته بوژی و واگن و آزمایشگاه ، تحلیل مودال ماشینهای ریلی و آزمایشگاه می باشد.
دروس تخصصی اختیاری
کد درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
۰۶
|
صدا و ارتعاشات ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۰۷
|
ارگونومی ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۱
|
۰۸
|
شبیهسازی ماشین های ریلی به کمک رایانه
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۱ و همزمان با ۱۷
|
۰۹
|
خستگی و شکست در ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۵
|
۱۰
|
مکانیک برخورد
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۱۱
|
طراحی ترمزهای قطار
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۱۲
|
طراحی مکانیزمهای پیشرفته
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۱۳
|
تحلیل تنش در سازه های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۵ یا همزمان
|
۱۴
|
تنشهای پسماند در ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
-- -
|
---
|
۱۵
|
آئرودینامیک قطار
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
-- -
|
---
|
۱۶
|
مواد و تکنولوژیهای پیشرفته در راهآهن
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
-- -
|
---
|
۱۷
|
محاسبات عددی پیشرفته
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۵ یا همزمان
|
۱۸
|
اصول نگهداری و تعمیرات ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۱۹
|
سامانه های حمل و نقل ریلی شهری
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۲۱ یا همزمان
|
۲۰
|
اندازهگیری و ابزار دقیق پیشرفته و آزمایشگاه
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
-- -
|
---
|
۲۱
|
بهینهسازی و کاربرد آن در ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
-- -
|
---
|
۲۲
|
مدلسازی و کنترل فازی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
-- -
|
---
|
۲۳
|
قابلیت اعتماد در مهندسی راه آهن
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
۲۴
|
هیدرودینامیک روغنکاری ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۵ یا همزمان
|
۲۵
۲۶
|
تکنولوژی جوشکاری
طراحی ماشین های مکانیزه خط
|
۳
۳
|
۴۸
۴۸
|
۴۸
۴۸
|
---
---
|
اصول علم مواد
---
|
۲۷
|
روش اجزای محدود
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
۰۵
|
۲۸
|
مباحث برگزیده در طراحی ماشین های ریلی
|
۳
|
۴۸
|
۴۸
|
---
|
---
|
جمع
|
۶۹
|
۱۱۰۴
|
۱۱۰۴
|
---
|
|
دروس تخصصی اجباری (پروژه تخصصی و سمینار)
کد درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
ساعت
|
پیشنیاز
|
جمع
|
نظری
|
عملی
|
۲۹
|
پروژه کارشناسی ارشد
|
۶
|
---
|
---
|
---
|
|
۳۰
|
سمینار کارشناسی ارشد
|
۲
|
---
|
- --
|
---
|
|
جمع
|
۸
|
---
|
-- -
|
---
|
|
|